הקרב על האוכל

הדבר הראשון שצריך לדאוג לו לצורך הבראה הוא תזונה מתאימה ומספיקה לגוף. את זה ביקשו הרופאים להשיג על ידי הזנתי בפורמולה מיוחדת הניתנת דרך הזונדה.
הפורמולה מגיעה בשקיות או בקבוקים בצבעים וטעמים מבטיחים של שוקו או ווניל.
די בדומה לאינפוזיה, השקית תלוייה על מוט גבוה, מתחתיתה משתלשלת צינורית העוברת דרך מכונה המעבירה כמות מדודה של נוזל אל הזונדה ודרכה אל הקיבה.
זו היתה תחילתה של אחת התקופות הקשות באישפוז.
כבר בימים הראשונים החלו גיהוקים שהלכו והתרבו עד שכמעט לא היתה הפסקה מהם. לילות שלמים נותרתי ער בגללם – נראה אתכם נרדמים כאשר בכל כמה שניות מטלטל אתכם גיהוק חזק…
לאט לאט – כאילו לא הספיקו הגיהוקים הללו – החלו לתקוף אותי עוויתות קיבה אימתניות. עכשיו, יש להבין שדופן הקיבה מחוברת אל הסרעפת, מה שאומר שבעת עווית של הקיבה, גם הסרעפת מצטרפת לחגיגה וגורמת להפסקת נשימה מוחלטת של 15-20 שניות ועד חצי דקה אפילו.
וכאילו לא מספיק הסבל הזה, החלו לי צרבות איומות שבשילוב העוויתות הללו גרמו לכאבי תופת בכל עווית כזו.
ולקינוח, בכל עווית כזו חלק מתוכן הקיבה מתא את דרכו אל הגרון ומשם עד לפה ואף לריאות (תופעה דמתקראת בלשון הרפואה "ריפלוקס") .
בשלב הזה כבר הפכה ההזנה לסיוט אחד גדול. הרופאים לא מצאו פיתרון לדבר הזה ולאחר יומיים שלושה כאלו הודעתי לרופאים שכשל כוחי – אני דורש להפסיק את ההזנה הזו. פשוט לא יכולתי לסבול זאת יותר.
כעת באו כמה ימים של צום מוחלט – פרט לנוזלים שקיבלתי דרך הוריד ומעט דרך הזונדה.
בזאת החלה תקופה ארוכה של כשלושה שבועות בה ניסינו כולנו, הרופאים ואני, למצוא פיתרונות להזנתי. במהלך התקופה הזו ירדתי כ 11 קילוגרמים(!), חטפתי דלקת ריאות (בשל כניסת תוכן הקיבה לריאות) והרגשתי באופן כללי די אומלל וכואב.
הישועה הגיעה כאשר אחד הרופאים עלה על כך שייתכן שיש מקום להתחיל טיפול בתרופת הנקסיום נגד חומציות היתר של הקיבה – תרופה שקיבלתי גם ב"אזרחות" באופן סדיר.
בשלב הזה כבר הפסקתי לקבל כל תזונה דרך הקיבה ובמקום זאת התחלתי הזנה דרך הווריד.
הדברים היו יכולים להימשך כך ואף להשתפר אבל בשל חומציות חלק מהרכיבים שהוזנתי בהם קרסו הורידים בידיי אחד אחרי השני עד שפשוט לא נותרו ורידים פנויים. וכל זה מלווה כמובן בכאבי תופת מפנקים מלווים במשככי כאבים, תחבושות אלכוהול לטיפול בבצקות וסבל כללי.
במהלך המאבק ההירואי הזה קרו כמה דברים ששינו קצת את התמונה.
באחד הימים נכנסה בחורה נחמדה אל החדר, השעה היתה מעט אחרי 4 אחה"צ. היא היתה לבושה בחלוק לבן, דבר שהעיד שהיא עובדת בית החולים.
"האם נמצא כאן איל פורת"? שאלה.
אשתי השיבה בחיוב ותוך כדי כך אני מבחין שפני של הבחורה מוכרים לי מאד.
"אני מכיר אותך, נכון?” שאלתי.
היא הסבירה שהיא התזונאית של המחלקה ושאלה "האם שירתת ביחידה זו זו”?
ואז זיהיתי – היא שירתה איתי בשנות השמונים! אני כמובן איני זוכר שמות – כבר למדתי להשלים עם הנכות הזו – ושאלתי אותה לשמה. היא אמרה שדווקא לא זיהתה אותי לפי מראי אלא השם הוא זה שהיה לה מוכר. היא באה במיוחד לראות האם באמת השם הוא של מי שחשבה. שוחחנו קצת על היחידה, העלינו זכרונות, סיכמנו שממש היה כייף שם ומכאן והלאה לקחה אותי כפרוייקט, ליוותה אותי באופן צמוד ודאגה לי עד לעזיבתי את בית החולים.
זאת יש לדעת – זונדה היא פיתרון זמני בלבד והיא בתורהיכולה לגרום בעיות קשות של פצעי לחץ וזוועות אחרות. לכן כאשר נאלצים להיזון באופן מלאכותי עוברים לפתרון "אלגנטי" אחר – PEG (Percutaneous Endoscopic Gastrostomy). מתקן זה הוא צינור הזנה המוכנס דרך נקב בבטן אל הקיבה ישירות. באמצעות ה PEG עוקפים לגמרי את הפה והגרון.
גם זה לא עבר בקלות – ביום בו הייתי אמור לקבל את ה PEG הנ"ל התערבה התזונאית וטענה שיש אפשרות שהקיבה כברר אינה מתפקדת בשל כל הבלגאן שהיה עד כה והוחלט על 3 ימי ניסיון של הזנה ישירות לקיבה (עד כה ההזנה היתה רק דרך הורידים).
הניסיו עבר בהצלחה ולאחר ניתוחון קצר הייתי בעליו הגאה של PEG חדש ומשופר – פסגת הטכנולוגיה הפלסטית.
אנקדוטה קטנה: בלי כאבים הרי אי אפשר, וכאשר הגעתי לניתוח הכנסת ה PEG ביקשתי מהרופא שיוציא את הזונדה אחרי שאקבל את הטישטוש כדי לחבוך ממני את הכאבים. אולם הסתבר שהזונדה מפריעה לצינור החמצן אותו היה צריך לחבר ולכן החליט הרופא להוציא את הזונדה קודם.
"אל תדאג, זה לא יכאב" הבטיח הדוקטור הטוב, ואני חייכתי במרירות – אצלי אין דבר כזה "לא כואב". הוא שלף את הזונדה מגרוני וגל של כאב לבן אפף אותי – בפעם האחרונה… אוי, זה כאב!
כעבור כמה שעות התעוררתי במיטתי ואפי וגרוני היו חפים מכל צינור… איזו הקלה.

כתיבת תגובה

